SILVIJE VARGA: “DISKOGRAF MORA BITI IZNIMNO OSJETLJIV NA PROMJENE U NAČINU NA KOJI PUBLIKA OTKRIVA I KONZUMIRA GLAZBU”
Hrvatska diskografska udruga (HDU) u suradnji s radijskim voditeljem, glazbenim kritičarem i urednikom (HR2), Zlatkom Turkaljem Turkijem, donosi još jedan intervju u nizu u sklopu glazbenog projekta Diskografska spajalica. Ovoga puta, u našem društvu bio je direktor diskografske kuće Dancing Bear i član Upravnog odbora Hrvatske diskografske udruge Silvije Varga.
Dancing Bear osnovan je 1990. godine, a diskografsku aktivnost počeo je objavom albuma hrvatske glazbene produkcije. Kako danas gledate na početak rada, na dane kada ste na svoju stranu trebali privući autore, producente, skladatelje i izvođače?
S nostalgijom i puno poštovanja prema sebi samima jer trebalo je puno truda i rada! Te godine osnovana je naša tvrtka i ubrzo nakon toga 1991. otvoreni su prvi CD shopovi u Hrvatskoj – u Zagrebu u Tkalčićevoj i Martićevoj, jedan za drugim. Počela je distribucija, uglavnom stranih izdanja i nezavisnih, kojih je nedostajalo na tržištu, ali i major izdanja. Tako je nastala potreba za izdanjima za vlastite trgovine pa se krenulo i u distribuciju, a s prvim domaćim izdanjima počelo se zapravo od 1992.
Prvo izdanje bilo je ‘Best of Techno – Zagreb City Limited’, kompilacija koju je sastavio tadašnji urednik i voditelj (istoimene) emisije techno glazbe, tada nove vrste glazbe, na HR3 Dinko Bazadona, koji je i dandanas suradnik Dancing Beara na nezavisnim katalozima. S njime smo organizirali i prva dva Future Shock partyja, koji su priznati kao tada najbolji u Europi, s desecima tisuća posjetitelja. Tada je doveo najjača svjetska imena te scene, poput Marushe i Westbama, a na albumu ‘Future Shock 2001.’ singl-himnu Future Shock Teama otpjevala nam je tada još nepoznata Tara McDonald, koja je poslije ostvarila suradnju sa zvijezdama poput Davida Guette, Mobyja, Snoop Dooga i drugih…
U isto vrijeme objavljeno je izdanje prvog techno izvođača Naomi-Krafty čiji se, za to vrijeme izniman, videospot zavrtio na tadašnjem europskom MTV-u, što je bio golem uspjeh. Slijedila je i prva rock-kompilacija na ovim prostorima – ‘The Best of Indie Rock – Made in Croatia’, na kojoj su se našli tada još nepoznat Laufer, Majke, Matchless Gift, Psihomodo pop, Let3, ali i mnogi drugi alternativni izvođači nezavisne rock scene Hrvatske, kao kultni Grč, Grad, Legen, Touch Friction itd. Jedan od urednika tog izdanja Miljenko Car nakon punih 30 godina i danas radi u veleprodaji Dancing Beara. Prvi ekskluzivni ugovor s nekim izvođačem potpisan je s Kojotima 1994. i sljedeće 1995. izišao je njihov prvi kultni istoimeni album s mnoštvom uspješnih singlova i videospotova koje je radio prijatelj banda, također danas poznati redatelj Predrag Ličina. Uslijedili su albumi s mnoštvom pjesama koje su ostale u eteru dan-danas, spomenimo samo ‘Razuzdan i lud’, ‘Hodala je pola metra’, ‘Halucinacija’, ‘Trese lupa udara’, ‘Zajaši zmaja’ s prva tri albuma. Kad su nakon 20 godina ponovno počeli svirati, pred koju godinu objavljen je i njihov posljednji studijski album te tri nova singla prošle godine, čime se krug zatvorio. Nakon prvog albuma Kojota i reizdanja prvog albuma Majki te dolaskom Aleksandra Dragaša kao urednika u Dancing Bear, počela su se objavljivati izdanja žešćeg rock i punk usmjerenja, poput Hladnog piva, KUD-a Idijoti, Majki, Gustafa, ali i Zabranjenog pušenja, Urbana & 4, Kawasaki 3p, Ibrice Jusića, Chui, Sunnysiders itd… Od kvalitetnog popa, pa preko rocka, jazza bluesa, alternative pa sve do tradicionalne glazbe, da nabrojimo samo neke. Došli su i prvi inozemni uspjesi i suradnja s Bambi Molestersima, grupom The Strange, pa dalje tijekom 2000-ih prvi albumi Dalmatina, Tedija Spalata, Giuliana, Ribara, Daleke obale, Dina Dvornika i drugih, izvođača različitih usmjerenja, sa željom da se pokrije što više područja kvalitetne domaće glazbe, s naglaskom na kvaliteti.
Prvi smo krenuli i s kvalitetnim izvođačima iz regije, pa smo tako prepoznali i objavili nekoliko albuma kultne grupe Goribor. Za njih smo organizirali i uspješne koncerte – od pune zagrebačke Tvornice, pa preko Rijeke do Ljubljane. Zadovoljstvo i nostalgija tim su veći jer se ponovno povećalo zanimanje za vinile, pa ih reizdajemo već posljednjih nekoliko godina. Dakle, opet priča o zatvaranju kruga. Kao što je okrugla i vinilna ploča na 33 okretaja, upravo onoliko okretaja koliko je godina Dancing Bear proslavio od prvog domaćeg izdanja. U to vrijeme naš je cilj bio osigurati prostor za autore, producente, skladatelje i izvođače, vjerujući u njihovu kreativnost i potencijal. Bili smo predani izgradnji platforme koja bi umjetnicima omogućila da ostvare svoje vizije dok smo im nudili potporu i slobodu u stvaranju. Naša strast prema glazbi i vjerovanje u lokalni talent ostali su nepromijenjeni do danas. Danas, s više od tri desetljeća iskustva, gledamo na te početne dane kao na temelj koji nas je oblikovao i dao nam snagu da postanemo ono što smo danas – jedna od vodećih diskografskih kuća u regiji te licencni partner jedne od najvećih globalnih diskografskih kuća, Warner Music Group, već gotovo tri desetljeća. Ostajemo vjerni svojoj misiji da podupiremo kvalitetnu glazbenu produkciju i nastavljamo surađivati s talentima koji obogaćuju.
Danas ste uspješna diskografska kuća s prepoznatljivim katalogom. Koje bi albume izdvojili kao važne glazbene materijale, koje smatrate svojom diskografskom perjanicom, ali i važnim albumima hrvatske produkcije – glazbene scene?
Teško je izdvojiti najbolje i najdraže, a pritom ne izostaviti nekog jako važnog i dragog, što je sasvim moguće jer ima barem dvadesetak albuma koji nisu samo obilježili to razdoblje i postali kultni, nego se uvijek nađu u izboru najboljih albuma desetljeća, od 90-ih do danas. Ako moram izdvojiti samo pet, onda ću početi s prvim izdanjem, spomenutim ‘Best of Techno’ u kombinaciji s kasnijim izdanjem ‘Future Shock’ kao prvim izdanjem sa stranim izvođačem koji je poslije postao poznat. Važan je i prvi album Kojota kao početak suradnje i otkrivanje jednog od najvažnijih hrvatskih rock-bandova. Naša suradnja održala se sve do danas. Zatim The Bambi Molesters i album ‘Sonic Bullets’. Slijedi Dalmatino i njihov album ‘Cukar i sol’, a među važne albume moram uvrstiti i album koji je snimio Dino Dvornik – ‘Pandorina kutija’, njegov posljednji album. Hladnom pivu album ‘Šamar’ bio je prekretnica u karijeri i album nakon kojeg su postali veliki mainstream band. Za albume, naše perjanice u katalogu, još izdvajam Darka Rundeka i ‘Apokalipso’, Majke i ‘Vrijeme je da se krene’, Gustafe i ‘Vraćamo se odmah’, KUD Idijote i album ‘Cijena ponosa’, Zabranjeno pušenje i ‘Agent tajne sile’, Kawasaki 3P…
Godine 1996. popisali ste ekskluzivni licencni ugovor s Warner Music International o zastupanju i prodaji njihovih izdanja. Riječ je o jednoj od najvećih izdavačkih kuća na svijetu s kojima surađuju Madonna, Eric Clapton, Cher, Phil Collins, Green Day, Ed Sheeran… Ta dugogodišnja suradnja i povjerenje pokazali su se kao dobitna kombinacija za vas. No kako je izgledalo na početku, kada je trebalo dobiti povjerenje i posao od vodećih ljudi te ugledne svjetske tvrtke? Čime ste ih osvojili?
Do te 1996. Dancing Bear već se etablirao u inozemnim krugovima kao najveći distributer u regiji što se tiče inozemne glazbe, ostvarili smo suradnju s više od 25 najpoznatijih nezavisnih izdavačkih kuća: Demon, Castle (poslije Sanctuary), Epitaph, Ace, Domino itd…. Svi su oni čuli za Dancing Bear, što je bio plod dobrog i napornog rada, ali i kontakata i odlaska na poznate svjetske glazbene festivale poput Midema, Popcoma itd. Surađivali smo tada i s najvećim major kompanijama kao što su bili Polygram (današnji Universal), BMG i Sony. Bilo je samo pitanje trenutka tko će od njih htjeti početi ekskluzivnu suradnju s nama. Najbrži je bio Warner koji je u nama prepoznao svijetlu budućnost i dosta sličnosti u radu i razmišljanju. Nama je odgovarao njihov katalog koji je obilovao najpoznatijim pop i rock velikanima svih vremena, poput Doorsa, Led Zeppelina… Dancing Bear je nositelj licence Warner Music Groupa već gotovo 30 godina, a na našem popisu izvođača nalaze se Dalmatino, Dino Dvornik, Daleka obala, Darko Rundek, Hladno pivo, Kojoti, Kawasaki 3P, Zdenka Kovačiček, Goribor, Vlado Kalember & Srebrna krila, Alen Vitasović, Ibrica Jusić, Chui, Majke, Gustafi, Bambi Molesters, Baba Yaga te mnogi drugi. Tijekom naše dugogodišnje suradnje postigli smo uspjehe i s izdanjima stranih izvođača na kojima radimo zahvaljujući našem partnerstvu, poput Eda Sheerana, Pink Floyda, Iron Maidena, Due Lipe, Pet Shop Boysa, Davida Guette, Davida Bowieja te mnogih drugih. U međuvremenu osim u Hrvatskoj, zastupamo Warner za Albaniju, Kosovo, Bosnu i Hercegovinu te Sjevernu Makedoniju te blisko surađujemo s Warnerovim kompanijama u Poljskoj, Bugarskoj, Rumunjskoj, Grčkoj, Mađarskoj i Ukrajini.
Što je ekipa Dancing Beara od ekipe Warner Music Internationala naučila i mogla primijenila u svojem radu vezano za hrvatske izvođače, hrvatsku diskografiju?
Dugogodišnja suradnja s Warnerom pružila nam je dragocjeno iskustvo i uvid u najnovije svjetske trendove i prakse u diskografskoj industriji, koje s velikim entuzijazmom primjenjujemo u svakodnevnom radu s našim izvođačima. Jedna od ključnih stvari koju smo naučili iz zajedničkog rada jest važnost strateškog planiranja i globalnog razmišljanja, čak i u kontekstu lokalne glazbene produkcije. Warner Music nam je pokazao kako unaprijediti promociju, distribuciju i plasman glazbenih izdanja na međunarodnim tržištima, što je iznimno važno za hrvatske izvođače koji žele dosegnuti širu publiku. Uveli smo moderniji pristup u digitalnu distribuciju, marketing i suradnju s platformama poput Spotifyja i Apple Musica, a to je pak našim izvođačima omogućilo bolju vidljivost i uspjeh. Također, tijekom dugogodišnje suradnje naučili smo kolika je vrijednost snažnog odnosa s izvođačima i važnost ulaganja u dugoročnu karijeru umjetnika. Ta suradnja omogućila nam je da budemo konkurentniji na globalnoj sceni, ali i da zadržimo autentičnost i jedinstven duh hrvatske glazbe koji nas definira. Danas Dancing Bear zastupa Warner Music Group u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Albaniji, Kosovu i Sjevernoj Makedoniji.
Ovoga ljeta družili ste se na Hipodromu s Edom Sheeranom. Tijekom svoje diskografske karijere upoznali ste i bili u društvu s velikanima svjetske glazbe. Koliko u tim susretima prije koncerata ima vremena za razgovor o diskografiji i glazbi? Zanimaju li se izvođači, svjetske zvijezde, kako hrvatska publika reagira na njihove pjesme i albume?
Susreti s velikim imenima svjetske glazbene scene uvijek su posebno iskustvo i velika čast za naš tim koji se prije svega sastoji od velikih ljubitelja glazbe. Premda su ovi trenutci često vezani za logistiku i pripreme za koncerte, uvijek se nađe vremena za razgovore o glazbi i diskografiji. Iako bi se mnogi iznenadili, svjetske zvijezde, unatoč velikom uspjehu, vrlo su često jako zainteresirane za to kako njihova glazba odjekuje u različitim dijelovima svijeta, uključujući naravno i Hrvatsku. Primjerice, kada smo ovo ljeto Edu Sheeranu uručili priznanje Multi-platinum Award za najslušanijeg kantautora u hrvatskom eteru, on je bio potpuno impresioniran i zahvalio nam je na trudu i radu. Takvi susreti potvrđuju da, unatoč globalnoj slavi, etablirani izvođači ne cijene samo reakcije publike i uspjehe, nego i sam angažman svojeg lokalnog diskografa. Družili smo se s imenima poput grupa RHCP, Franz Ferdinand i REM, upoznali Rolling Stonese i mnoge druge velikane svjetske glazbene scene, od onih najvećih pa do onih manje poznatih. Osim kratkih susreta, s nekima smo postali i prijatelji i ostali smo u kontaktu.
Zanimljivo je da Dancing Bear svoju digitalnu distribuciju realizira preko Warnerove digitalne mreže. Možete se pohvaliti kako vaši izvođači Dalmatino ili, recimo, Bambi Molesters imaju milijunske preglede na streaming servisima. Koliko vam je danas, upravo zbog navedenog, lakše u promociji i distribuciji izvođača, pjesama i albuma?
ADA, Warnerova distribucijska platforma, trenutačno je najvažniji svjetski kanal za distribuciju nezavisne glazbe, a mi smo ponosni što u Hrvatskoj imamo priliku i povlasticu preko nje objavljivati sva naša izdanja. Prelaskom na Warnerovu distribucijsku mrežu ostvarili smo vrhunske rezultate od kojih ističemo grupu Dalmatino, koja trenutačno ima 250 milijuna streamova, ali i mlade izvođače Brunu Pietrija i Petea Sprucea s kojima smo počeli zajednički s Warnerom objavljivati i plasirati naša izdanja na globalno tržište singlom ‘Don’t Let Me Go’ koji je ostvario više od 6 milijuna streamova te se nalazi na najslušanijim svjetskim playlistama ne samo u Hrvatskoj, nego i diljem Europe, u Sjevernoj Americi, na Bliskom istoku i u Africi. Zahvaljujući pristupu ovakvim platformama, kao i ostalim najmodernijim tehnologijama, analitičkim alatima i marketinškim strategijama koje donosi suradnja s Warner Musicom, možemo uspješnije usmjeriti svoju stručnost i poznavanje tržišta te pritom omogućiti jedinstveno unaprjeđenje kvalitete projekata.
Vaš katalog čine albumi nekih od najvažnijih autora i izvođača hrvatske scene kao što su Dalmatino, Zdenka Kovačiček, Matija Dedić, Majke, Darko Rundek, Urban & 4, Boa, Bambi Molesters, Daleka obala, Dino Dvornik, Ibrica jusić, Dunja Knebl, Kawasaki 3P, Hladno pivo, Alen Vitasović… Koliko se način rada i suradnje s autorima i izvođačima promijenio? Što je svima nekada bilo važno u diskografskoj strategiji i, konkretno, u realizaciji i promociji pjesama i albuma, a kakva je situacija danas?
Promijenilo se mnogo stvari, ali neke najvažnije ostale su iste, naša želja, strast i predanost da živote publike i konzumenata glazbe učinimo ljepšim sa što više dobre i kvalitetne glazbe. Primjetan je trenda svega i svačega na tržištu, pa i objavljivanja glazbe samo da netko drugi to ne objavi, u čistoj utrci za brojkama. Nas to ne zanima i mi želimo imati samo kvalitetne izvođače.
Na fotografiji: Ekipa diskografske kuće Dancing Bear na dodjeli nagrade Nova ploča: Lana Juračić, Ana Škarica Lešić, Leonora Bedić, Boba Kovač, Silvije Varga, Alanis Varga, Maja Andrić i Talia Varga
Za dobre rezultate potrebno je imati dobru ekipu – dobre poznavatelje glazbe i kreativne komunikativne osobe u timu. Često zajedno odlazite na koncerte i organizirate druženja. Lijepo je bilo vidjeti tvoju objavu na društvenim mrežama: “Sindikalni izlet Dancing Bear Music na Coldplay u Beču”.
Zaista vjerujemo da su dobri rezultati izravna posljedica rada sjajnog tima. Naš je tim uistinu srž našeg uspjeha, a njihova predanost, stručnost i kreativnost ključni su faktori koji nas vode naprijed. Njihova sposobnost prilagodbe i inovativnosti omogućuje nam da učinkovito odgovorimo na sve izazove i prilike koje nam se pruže. U Dancing Bearu imamo sreću raditi s ljudima koji ne samo da su izvanredni poznavatelji glazbe, nego su i izrazito kreativni, strastveni i komunikativni. Upravo ta kombinacija stručnosti i međusobnog povjerenja stvara dinamičnu i pozitivnu radnu atmosferu. Isto tako, naš tim obilježava kombinacija iskusnih djelatnika, poput Bobe Kovač, voditeljice odjela promocije, koja je ove godine obilježila čak 42 godine rada u diskografiji, te mladih snaga koje vješto navigiraju kroz nove tehnologije i pristupe donesene digitalizacijom hrvatske glazbene industrije. Također, izvrsna međuodjelska suradnja nužna je za postizanje vrhunskih rezultata – odjeli promocije, publishinga, prodaje, digitalnog i računovodstva zajedničkim snagama uspješno pristupaju svakodnevnim izazovima. Naši zajednički odlasci na koncerte, poput nedavnih “sindikalnih izleta” na koncert grupe Coldplay u Beču, upoznavanje Eda Sheerana na Hipodromu, kao i koncert Due Lipe u Puli, nisu samo prigoda da uživamo u vrhunskoj glazbi na kojoj svakodnevno radimo, nego i da jačamo timski duh. Takva druženja omogućuju nam da se opustimo, razmijenimo ideje i dodatno povežemo kao kolektiv, što svakako pozitivno utječe i na naš rad i suradnju.
Što danas čini razliku između dobrog i odličnog, uspješnog diskografa? Koliko se primijenio vaš način razmišljanja o diskografiji, poslovanju i strategiji? Koja je danas uloga diskografa u glazbenoj industriji?
Da su ljudi koji rade u diskografskoj kući i izvođači koje zastupamo sretni. U današnje doba razlika između dobrog i izvrsnog diskografa leži u sposobnosti prilagodbe. Uspješan diskograf mora biti sposoban pratiti i prihvaćati nove tehnologije, razumjeti moderne tržišne trendove i biti iznimno osjetljiv na promjene u načinu na koji publika otkriva i konzumira glazbu. Istodobno, osobna povezanost s izvođačima i pažnja prema njihovu kreativnom razvoju ostaju nepromijenjeni temelji djelovanja. S druge strane, uloga diskografa da usmjerava izvođača kroz izazove nastale digitalizacijom industrije važnija je nego ikada prije. Kroz sve promjene naša misija ostala je nepromijenjena – pružiti potporu glazbenicima kako bi njihova umjetnost pronašla put do srca slušatelja.